Vi finner oss tillrätta

Vägen mellan Piteå och Stockholm är både lång och långsam, när man är tungt lastad. Lars suckar i uppförsbackarna då långtradarna kör om oss.

Efter en god natts sömn och frukost med fin utsikt fortsätter vi. Stannar till för lunch på Tönnebro värdshus, som varmt rekommenderats av en närstående och visst – den grekiska salladen smakar bra.

Vi närmar oss nog en tätort!
Färdiga grytlappar, men fick vi med oss någon gryta?

Framåt eftermiddagen tätnar trafiken, två grytlappar är klara! Elin möter oss i Skogås, det är hon som har nycklarna.
Lossningen går bra tack vare många hjälpande händer och middagen fixar Hilma, Knut och Inger med hjälp av kvarterspizzerian.

Johan frigör soffan, vi lägger ut sängdynorna och söker rätt på sängkläder och tandborstar – resten får vänta.

IKEA, Willys, Rusta, IKEA igen… Omflyttning och uppackning, handla mera – ojojoj – montering av sängram.

Lördag tar vi fikapaus med köpesdoppa vid matbordet, som kommit sig upp på benen.

Måndag utforskar vi omgivningarna tillsammans med Elin. Badudden vid Drevviken ligger så fint och är bara en dryg km från oss. Det är för kallt att bada, tycker vi men änderna verkar inte frysa. Promenerar till Hökarängen och till Länna, hittar fina promenadvägar nästan överallt.

Låda efter låda packar jag upp, lägger hyllpapper i skåpen och organiserar. Hylla efter hylla, bänk efter bänk monterar Lars, delvis ljudligt muttrande.

Lördag kommer flickorna med familjer på middag, nästan allt är på plats och vi har till och med köpt TV. En glimt av Storfjärden hänger över sängen.
Vi startar en kom-ihåg-lista för saker vi glömt på Lilla G, typ påfyllningstratten till perkolatorn och ett av vattenpassen. Provar på att baka matbröd och det funkar. Bygger ihop IKEA-boxarna och sorterar in alla papper och mappar. Så skönt!

Vi har inte sett solen sedan vi kom ner, det är höstgrått och runt tio grader, men ganska skönt ändå. Vi vidgar våra vyer med promenader åt alla håll. En dag går vi till Trångsund, kollar in centrum och fortsätter sedan backe upp och backe ner tills vi kommer till Drevviken.

Här finner vi med hjälp av en vänlig man en förnämlig vandringsled i Trångsundsskogens och i Drevvikens naturreservatet.

Stigarna slingrar sig fram längs vattnet mellan bergsryggar, skogsklädda branter och över hällmarker.
Snart har vi bott här i två veckor, det mesta är på plats och vi trivs bra.

Vi veckohandlar i Länna, besöker vårt bibliotek och lyssnar på Lasse Berg en helt vanlig tisdagskväll och i morgon åker vi in till stan och går på bio.

Uppbrott

Hösten är här, temperaturskillnaden mellan natt och dag är stor och daggen lägger sig på spindelnäten.

Vi tvättar och höstar ute och inne.

Så kommer första frostnatten, sommarvattnet stängs snart av och sista sophämtningen är nära. Det är dags för oss att packa och dra söderöver!

Problemet är att snart alla flyttkartonger är märkta med  Oj oj och OBS! Ej underst.  Är orolig att inte allt ska rymmas i XL-släpet och börjar priomärka kartongerna. Så har vi problemet med släpet… Ska det komma in något storsläp eller inte? Har vi någon plan B?

Måndag löser det sig, det finns ytterligare en uthyrare av oneway-släp och de väntar in ett stort släp tisdag kväll. Vilken tur, det börjar vara trångt mellan kartongerna!

Lars lastar det mesta tisdagskväll, vi får hjälp av en granne med det dumtunga bokskåpet, men resten klarar vi själva.

Onsdag förmiddag höststädar jag i all hast inne, dammsuger och fixar bildbevis på att det är olika storlek på våra dammsugare. Vi tar med den lilla!

Vi packar in det sista till ackompanjemang av flyttfåglar som samlas nere i viken.

Håller på att glömma iläggsskivorna till matbordet. Hittar påsen med galgar, kommer ihåg stegen och påsen med CD-skivor och kylvarorna…
Vid halv tre lämnar vi Blåkulla och Lilla Granholmen. Känns lite vemodigt, men också spännande.

En dag i Malmö, sedan hem…

Onsdag förmiddag tackar vi för oss och lämnar Sillaröd. På vår väg mot Malmö, gör vi ett nytt försök på Hardeberga kyrkogård…

Tack vare kusin Christine hittar vi mormor Eleonoras grav. Här vilar även min morfar och kusin Tony.

Återlämnar bilen i Malmö, checkar in på Hotel Mortensen – som varmt rekommenderas- och beger oss ut för att utforska stan. Jag har läst om en retroutställning Oomphs och Lars vill besöka Historiska muséet.

På håll ser vi Turning torso, men struntar i att gå dit. I Malmö Hus finner vi både konstmuséet och historiska muséet.

Snacka om tur, lördagar och onsdagar kl 14 är det guidad visning av Oomphs – kvinnorna som satte färg på Sverige. Tio minuter i två, onsdagen 31/8 löser jag biljett till utställningen och hinner med på den utmärkta visningen.

Kvinnohistoria i färg och form, så roligt! Vi är ett 50-tal kvinnor som känner igen oss, skrattar och njuter av starka, tuffa kvinnors formgivning.

Här finns arbeten av Hertha Bengtson, Monica Bratt, Maud Fredin Fredholm, Katja Geiger, Viola Gråsten, Lena Larsson, Lisa Larson, Signe Persson-Melin, Astrid Sampe, Göta Trägårdh, Marianne Westman och många fler.

Uppfyllda av intryck från våra museibesök beger vi oss tillbaka till gamla stan, äter god lunch på en italiensk restaurang mellan Stortorget och Lilla torg. Vad mer ska vi hinna? Passerar flera bronsskulpturer på vår färd upp mot Möllevångstorget – t ex Optimistorkestern och bronsgripen. Fashineras av skulpturen Arbetets ära.

Tidig torsdagsmorgon får vi frukost på hotellet innan vi går ner till Malmö central. Det är en vacker morgon, solen går upp över kanalen.

Kl. 07.11 går snabbtåget mot norr, vi byter tåg i Stockholm och når så småningom Umeå. Här stannar tåget! Norrbottniabanan finns ännu så länge bara på våra önskelistor, vi får vackert byta till landsvägsbuss de sista 20 milen.

Strax före 11 på kvällen är vi i Piteå, Margret möter oss och skjutsar hem till Lilla G. Vilken härlig och omväxlande tur vi haft!

Vi packar upp, men snart är det dags att packa för flytt!

På besök i Skåne

På slätten finner vi vårt B&B där vi sover gott efter tågresan från Göteborg. Hinner med ett fint besök i Eslöv innan vi slår oss till ro på Hobykrok.

Efter tidig frukost beger vi oss ut på Lundaslätten, där jag har mina rötter. Forsätter med hyrbilen till Lund, äter lunch och strosar runt i kvarter jag inte sett sedan jag var barn.

Styr vidare ner på Österlen för att besöka Lars kusiner. Första stopp blir i Valleberga.

Torsdag bjuder på strålande sol, som gjort för promenad. Tillsammans med kusin Torsten och Birgitta följer vi stranden bort mot Ale stenar.

Vilken fantastisk plats!

Men bada… Nej tack säger vi, alldeles för kallt för norrlänningar!

Trevligt besök hos kusin Leif och Ingela på kvällen, sedan drar vi vidare på vår turné.

Nästa stopp är hos bror Göran på Björka. Här har jag inte varit sedan 1989, mycket har hänt sedan dess.

Vi sover gott på övervåningen, så tyst det är. Det finns mycket att se på Österlen, Göran är en god guide och leder oss till både borstbinderiet i Onslunda, musikutställningen Archaeomusica i Ystad, Glimmingehus samt flera gårdsbutiker.

Vi strövar längs Verkeån och ser Skånes högsta vattenfall i Hallamölla, upptäcker ett kinesiskt tempel – Yangtorp och träffar kor, samt ser Skvaltkvarnen i Sillaröd. Hinner också träffa kusin Christine en eftermiddag på Björka.

Vår sydsvenska semester börjar närma sig slutet, vi tackar för oss och kör mot sydväst.

Med vänner i Götet

Tredje helgen i augusti är det dags igen för kurskompisträff, den tjugoandra i ordningen sedan examen 1994. År ut och år in samlas vi på olika platser i vårt långa land, alltid samma helg. I år ses vi i Göteborg, årets DBV-are Eva H och My har ordnat boende på Stigbergslidens vandrarhem och har också utformat program. Annika har fixat författarbesök till fredagskvällen, AinoTrosell kommer och berättar om sitt författarskap och om sina böcker. Många är vi som köper boken om Ainos far.

Lördag morgon beger vi oss ut till Vinga i Göteborgs yttre skärgård. Vi får en behaglig tur med Walona ut till Evert Taubes hemvist.

Efter välsmakande lunch har vi guidad tur till fyren och till fyrbostället där Evert Taube växte upp tillsammans med sina tolv syskon.

På kvällen äter vi gott på Sjöbaren i Haga, åker en tur med Paddan söndag förmiddag och bokar in Östersund till tredje helgen i augusti 2017. Vilken lycka att vara en del av denna grupp!

Och medan jag umgås med kurskompisar besöker Lars familjen Anderzon. Söndag kväll beger också jag mig med spårvagn till Västra Frölunda för att träffa vännerna Lis-Beth och Tage.

Picknick i Botaniska och kräftskiva hinner vi njuta av. Till Botaniska promenerar vi, så härligt.

Göteborg är fint, men nu drar vi vidare…

Några dagar i Stockholm

Veckan innan skolan börjar flyger vi ner till storstan för att umgås med barn och barnbarn. Vi skriver kontrakt hos bostadsförmedlingen i Huddinge kommun och kollar in Skogås. Känns väldigt spännande!
Besöker Skansen förstås, tränar lite inför Allsång på Skansen någon annan sommar, äter lunch och ser på djuren. Fastnar alldeles särskilt länge hos grisarna!

Vilken tur vi har med vädret, sol hela dagen!

Lördagskvällen springer barnen Lilla Midnattsloppet. Det är folkfest på söder, vädret är bra och alla glada.

Finvädret håller i sig, även om det blivit kallare. Vi packar ihop oss och ännu skollediga barn och åker ut till bror och svägerska i sommarhuset på Ingarö. Tillsammans med brorsbarn och brorsbarbarn har vi en härlig dag,  med grillunch, rabarberpaj och strandpromenad. Men det är för kallt för att bada!

Skolan börjar torsdag, det regnar och är lite svalt. Tillsammans med Elin trotsar vi regnet och tar en promenad till Skogås. Drygt 6 km, mestadels längs promenadvägar, tar en dryg timme. Vi kollar in centrum, stegar lägenhetem på utsidan och fikar i gallerian. Tar bussen tillbaka till Farsta centrum, vilket är rena sightseeingturen!

Ja, Skogås kommer att bli bra!

Plötsligt händer det!

I januari är det 45 år sedan jag flyttade till Norrbotten och fann min livskamrat i norra Norrlands kustland.

Idag njuter vi av pensionärstillvaron, reser och roar oss, men barn och barnbarn finns söderöver och lockar allt mer. I flera år har vi samlat poäng i olika bostadsköer, anmält intresse till många lägenheter och fått visningsinbjudan till några få – men sedan har det tagit stopp.

Plötsligt händer det, ett samtal från Huddinge bostadsförmedling en helt vanlig onsdag och vi har en tvåa!

I oktober flyttar vi, min pitebo och jag till Skogås.

Men… tillvaron med ljusa sommarnätter och närheten till havet är fantastisk så några månader om året vill vi bo här på Blåkulla!

Ett par dagar i Piraeus och Aten…

Supersnabb...
Supersnabb…

Tidig morgon angör vi hamnen i Piraeus med Aneks supersnabba färja, som dock av bränslekostnadsskäl bara körs på halvfart. Bra för oss, som annars skulle anlänt mitt i natten. Får även denna gång rummet direkt på vårt vanliga hotell. Äter frukost och tar det lite lugnt innan vi beger oss ut i solen. Det är svalare här, men i solen känns det skönt.

Vi går bort till Pasalimani, den mindre hamnen och strosar längs piren och tittar på alla båtarna.

Riktiga båtar

Längst in ligger fiskebåtarna, ju längre ut man kommer desto större blir båtarna.

Vackra segelfartyg
Vem behöver så här stor båt?

Hurra! Old Bakers har öppet. Riktigt god grekisk hemlagad mat i mysig miljö. Det finns en matsedel, men man väljer mat vid disken.

Old Bakers i Piraeus

Tisdag tar vi metron till Aten för att besöka museum, strosa runt lite kring Monastiraki och Plaka. Akropolis såg vi förra året, så det får vara.

Arkeologiska nationalmuséet

Det känns roligt att återse de arkeologiska fynden, det är faktiskt mer än femton år sedan vi senast var här.

Agamemnons guldmask
Zeus, eller eventuellt hans bror Poseidon
Athena med Nike i sin högra hand

Vi promenerar ner mot Monastiraki, går genom saluhallarna där det alltid är liv och rörelse, kikar lite på loppmarknaden, som en vanlig tisdag mest erbjuder krimskrams och slår oss ner på en servering i solen framför den gamla grekiska agoran.

Den grekiska agoran med Akropolis i bakgrunden.
Den grekiska agoran med Akropolis i bakgrunden och tunnelbanespåret mitt emellan

Sen eftermiddag tar vi metron tillbaka till Piraeus.

20151208_153157

I morgon på självaste Anna-dagen, bär det hemåt efter nästan två månader i södern. Det känns bra, vi längtar efter barn och barnbarn och alla vänner!

Helg i Iraklion

Iraklion har en fantastisk hamn

Fredag förmiddag flyttar vi in i Susannas och Manolis studio i Iraklion. Rekommenderas varmt till alla och en var, som någon gång behöver övernattning i Iraklion. Läs mer här

Återlämnar hyrbilen vid flygplatsen och promenerar in mot stan, trafiken är hektisk, men inte fullt så ljudlig som i Indien.

Hamngatan en helt vanlig fredag

Det är här, precis som i alla städer, något grävprojekt på gång. Problemen är dock helt annorlunda, jämfört med de vi kan ha hemma i Piteå. Så fort det ska grävas här måste arkeologer besikta, vilket allt som oftast innebär förseningar och omprojektering.

På önskelistan
På Ingers önskelista

Iraklion är en trevlig stad, med något för alla. Vi hinner med den stora lördagsmarknaden där vi bland annat köper vinblad till Dolmades.

Lars provsmakar Raki

På Naturhistoriska muséet lär vi oss en del om synvillor

20151205_112510

och möter både levande och artificiella urtida djur.

Levande
Nästan som levande
och nästan som levande

Vi besöker Agios Minas – Iraklions största kyrka.

Agios Minas
Pampig lampa!

Tillsammans med våra fantastiska vänner Susanna och Manolis firar vi en typisk helgdagskväll i Iraklion. Först kvällspromenad ut på den två kilometer långa piren, där vi ser de stora färjorna dra iväg mot Piraeus,

Julpynt vid hamnen

därefter en volta i stan och vid tiotiden blir det grekisk middag på en gemytlig familjetaverna.

Lars, Susanna och Manolito
Lars, Susanna och Manolis

Söndag packar vi ihop igen, tar en promenad runt innerstan och njuter av solen på piren.

20151206_150827

Det är varmt och skönt i solen, till och med hundarna tar det lugnt.

20151206_140354

Äter sen lunch på ett favoritställe från förra året, grillad bläckfisk till mig och Saganakigratinerade musslor åt Lars.

20151206_165937

På väg hem blickar vi tillbaks mot stan från höjden.

20151206_134618

Vi tackar för oss, får skjuts ner till hamnen och strax efter nio är vi på väg mot fastlandet.

Hejdå Kreta, vi ses nästa höst!